העסק משפחתי – משאב לצמיחה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
adult affection baby casual

העסק משפחתי – משאב לצמיחה

במהלך השבוע האחרון העברתי מפגש במסגרת כנס גישורים ה-13 בנושא עסק משפחתי – משאב לצמיחה. אני רוצה לשתף אתכם בתוכן הדברים שהעברתי למשתתפים, לאור הנסיון שלי בעשור האחרון בעבודה עם עסקים משפחתיים ולאפשר לכם לתת ערך מוסף לעצמכם, לנועצים שלכם, לעסק שבו אתם עובדים ובכלל לעולם. אכתוב כאן על המאפיינים של עסק משפחתי, האתגרים שאתם מתמודדים המשפחה והעסק ופתרונות אפשריים מעולם הגישור.

בין המאפיינים של עסק משפחתי ניתן למצוא שלשה שבהם נעסוק: ריבוי יחסים, ריבוי הקשרים וטשטוש גבולות. ובפירוט: ריבוי יחסים – מתקיים ריבוי יחסים בין האנשים בעסק, יש יחסי משפחה או חברות וגם יחסי עבודה. בנוסף, בעסק משפחתי ישנו ריבוי הקשרים, כמו: עבודה, משפחה, חברות, ילדים וכו' וגם הגבולות של העסק והמשפחה או החברות מטושטשים. בתוך הקטגוריה של עסק משפחתי אני מכניס בני משפחה, חברים ושותפים וגם עצמאיים.

לדוגמה, משפחה שבה בן מעסיק את אמא שלו (ריבוי יחסים), יש להם יכולת לדבר על ענייני משפחה כלליים ופרטיים (ריבוי הקשרים) ולפעמים האמא רוצה לתת עצות לבן שלה ולהיות מעורבת בקבלת החלטות שקשורות לעסק (טשטוש גבולות).

בנוסף, בעסק משפחתי, מלבד הקונפליקטים הרגילים שיש בכל עסק כמו: ניהול, קבלת החלטות, רווחיות וגמישות ישנם אתגרים נוספים שקשורים למשפחתיות: המשכיות העסק, זהות אישית של בני המשפחה, רגשות אישיים שלא מדברים עליהם מהמשפחה או העבודה וגם אירועים או יחסים מהילדות והבגרות.

כחלק מזה, הקורונה, כמשבר עולמי וארוך חשפה את העצבים הרכים של המשפחה והעסק. הבעיות צפות מהר יותר ובעצמה. המצב הכלכלי בתקופה הזו מביא לעיתים לפיטורין ואפילו לסגירת עסקים וכשמדובר במשפחה ההשלכות גדולות יותר מבעסק רגיל.

בהמשך לכך, התמקדנו בשלשה אתגרים מרכזיים שרלוונטיים במיוחד בתקופת הקורונה: א. ניהולי ב. כלכלי ו-ג. רגשי. מבחינה ניהולית, לנהל עסק מרחוק ובנוסף לכך שהוא עסק משפחתי, יש נתק מסויים בין אנשי הצוות והאתגר כפול. העיסוק והשיחה או בעיקר סביב עבודה. יתרה מזו, התקופה הזו דורשת גיבוש אסטרטגיה ודרך פעולה חדשים וגם גמישות מחשבתית וביצועית שיכולה להפגע כתוצאה מיחסים מעורבים.

מבחינה כלכלית אפשר לתת דגש בעיקר על האיזון בין צרכי הבית והמשפחה. אם העסק צריך הלוואה והיא יכולה לבוא על חשבון הבית או שהבית צריך כסף אז מושכים כסף מהעסק בלי חשיבה אמיתי על הצרכים ההדדיים של העסק והמשפחה, מה שיכול לפגוע בשניהם. לדוגמה: עסק משפחתי שלוקח הלוואה יכול לפגוע בלקיחת המשכנתא של המשפחה או משפחה שמושכת כסף מהקופה לקניות של הבית.

בעניין הרגשי נראה שהרגשות בעסק משפחתי שבתקופה הרגילה היה זמן לדבר וללבן ענייני עבודה ומשפחה בשיחות מסדרון או במפגשים משפחתיים וכו' נפגשת רק בעבודה, אם בכלל. כאשר כן נפגשים – במה עסוקים? בין הרצון להיות ולהרגיש לרצון להתקדם ולהתגבר על כל האתגרים של המשבר הנוכחי.

אהבת? זה המקום להרשם לקבלת תוכן מעשי ישירות למייל שלך

    נשמח לקבל מכם תגובות, הארות, שאלות והערות בנוגע למה שכתבנו. אתם מוזמנים להתקשר ולהתייעץ בנוגע להצלחה האישית, הארגונית והעסקית שלכם. אנחנו מבטיחים לחזור אליכם בשמחה

    שתפו כל אדם שכלים אלו יכולים לסייע לו להצלחה!

    שיתוף ב whatsapp
    שיתוף ב facebook
    שיתוף ב google
    שיתוף ב twitter
    שיתוף ב linkedin
    שיתוף ב print
    שיתוף ב email
    גלילה לראש העמוד
    שלחו לנו הודעה
    1
    כאן יוצרים קשר ומתקדמים
    רוצים להצליח יותר?
    לחצו ונתקדם
    דילוג לתוכן